fbpx

#røldalsfjellring

Inspirert av Johannes Einemo på Lærdalsøren Hotel sine Lærdalsørenring-ruter ble denne rundturen navngitt Røldalsfjellring under Klubb Alfa Romeo Norges Pinsetreff i 2019. Den gangen med både Nord- og Südschleife. Hovedturen eller Südschleife er en rundtur langs fv520 og rv13. Avhengig av hvor man kommer fra på veien kan man starte i Røldal, i Ryfylke eller det vanligste som er start og stopp i Sauda. Ruten går langs rv520, og fv13 på det som er Nasjonal Turistveg Ryfylke. I omtalen av Ryfylkevegen heter det at dette er en reise i kontraster. «Her møter du nakent høgfjell, grønne frodige lier, stupbratte fjellsider og dype fjorder. Saudafjellet har en særegen natur. Den er knudrete, rå og gjenstridig og du kan ta deg i å lure på hva i all verden fikk noen til å legge en vei akkurat her.»

Rundturen er på 165 km, men kan bygges på med anbefalte avstikkere underveis. F.eks fra Mo opp til Gullingen og over til Jøsenfjorden, og en avstikker på Fv681 til Hebnes ferjekai og tilbake. Underveis på turen opplever du en av Norges mest spektakulære fjellområder, du får latt bilen strukket på seg langs svingete rv13 ned Suldal, og du passerer idylliske Suldalsvatnet og Nesflaten før du kommer til det lille tettstedet Sand.

Har du valgt avstikkeren på Mo svinger du derimot av Rv13 før Sand og tar deg opp de svingete veiene til Gullingen, og over til vakre Jøsenfjorden, og den avstikkeren tar man jo.. For hvem liker vel ikke ett ekstra fjellpass. Etter at du er ferdig med Jøsenfjorden kjører du mot Sand igjen, og passerer da Erfjord på veien.

På Sand er det som regel greit å få seg en matbit, her anbefales blant andre Kulp som har fokus på gode lokale råvarer.

Fra Sand går turen litt ut i fjorden før man krysser Sandsbroen der kjørebanen på det høyeste er 73 meter over vannflaten og med det Norges høyeste bro over en seilingsled.

Ett lite stykke etter broen får man mulighet til avstikker nummer to. Ta Fv681 i retning Hebnes. Langs denne veien får man enda flere svinger og en flott utsikt utover Ryfylke. Ta en strekk på bena når du har nådd ferjekaien før du snur og tar samme vei tilbake. Fortsett videre langs veien mot Ropeid. Her tar du av mot Sauda på fv520, eller Dollarvegen som den er blitt kalt siden den ble bygd med amerikanske penger tidlig på 30-tallet. Nyt utsikten over de mektige fjellene som omkranser Saudafjorden på vei innover. Stopp gjerne ved Svandalsfossen, denne massive fossen har blitt bygget opp med trapper i stål som kan ta deg opp i fjellsida for enda bedre utsikt. Om høsten og vinteren sperres til tider Sauda inne når vannføringa i fossen blir så stor at man ikke klarer å kjøre trygt gjennom.

Har man lyst på en pause i Sauda er det flere gode steder å spise.  For kaker og kaffe anbefales Bryne’s Konditori, for en middag er det flere gode restauranter i Sauda.

Fra Sauda svinger du videre opp mot indrefileten, Røldalsfjellet.  Også denne veien finansiert av industriutbyggingen og de amerikanske eierne til smelteverket i Sauda. Starten på veien ble gjort på 20-tallet for kraftutbyggingen sin del, men veien fra Hellandsbygd over til Røldal ble ferdigstilt i 1960.  På veiens høyeste punkt står en Minneplakett over Knut Vesthassel, direktør ved Saudefaldene på den tiden og en av drivkreftene for veien.

Her er utsikten fortreffelig og det er kun en kort liten veisnutt ned til Svartavatn og demningen som er blitt så ofte fotografert.

Nyt veien videre der den svinger seg mellom fjellknausene før du kommer over haugen ved Ekkjeskaret og ser ned de bratte fjellsidene til Røldal